For flåter

Strategien bak Posten Norges flåtesammensetning


18. mars 2025

Denne artikkelen er basert på et intervju Parcel and Postal Technology International, hvor Last Mile Experts tok en prat med Posten Norge.

For å finne riktig verktøy til riktig oppgave, la Posten Norge en relativt enkel strategi til grunn, forteller Gunnar Indeberg, konserndirektør for verdikjedeutvikling i Posten Norge.

gunnar inderberg posten norge paxster

Gunnar Inderberg, leder for verdikjedeutvikling

 

«Vi delte rutene inn i bysentrum, forsteder og landlige områder. Alle hadde ulike kjennetegn når det gjaldt antall stopp, tilbakelagt distanse, vekt/volum som skulle fraktes, osv.»

– Gunnar Inderberg

I et intervju med Last Mile Experts, publisert i Parcel and Post Technology International, utdyper han dette nærmere.

Basert på denne analysen ble det enklere å se hvilken type kjøretøy som passer hvor. Postlevering i bysentrum kjennetegnes vanligvis av et middels antall stopp, men med mange leveringspunkter (på grunn av boligblokker), relativt korte kjøreavstander og dårlig tilgang på parkering. I forstadsområder er det flere stopp (flere eneboliger) og en middels kjøreavstand per rute. På landlige ruter er det færre stopp, men betydelig lengre kjøreavstander.

typical street in suburban residential area

Typisk boliggate i et forstadsområde

 

Det Posten oppdaget, var at de kunne øke produktiviteten ved å erstatte tradisjonelle varebiler i bysentrum og forstadsområder med andre alternativer. På rurale ruter viste derimot de tradisjonelle varebilene seg fortsatt å være det mest hensiktsmessige valget.

La oss se litt nærmere på dette. Mange postbud hadde over 300 stopp per rute, noe som tok mye tid med bil – man måtte kjøre opp til postkassene, bremse, parkere, hente posten, gå ut av bilen og bort til postkassen. Med mindre og lettere kjøretøy uten dører, og med lettere tilgang til posten, kunne de hente forsendelsene og nå postkassen langt raskere.

Posten opplevde tidsbesparelser på opptil 15 %.

– Gunnar Inderberg

Les artikkelen, Post- og pakkelevering: Hva kan vi lære av de beste? for å finne ut hvordan.

Selv om implementeringen av MLEV-er (Micro Light Electric Vehicles) kan være en krevende oppgave for enhver postoperatør, lover det en betydelig økning i både produktivitet og fleksibilitet for dem som er villige og/eller i stand til å gjøre innsatsen.

Les mer om Hva kjennetegner et bra distribusjonskjøretøy? for last-mile her.

Når de implementeres riktig, kan MLEV-er hjelpe posttjenester med å nå miljømål – samtidig som de øker medarbeidertilfredsheten.

– Arild Brudeli, Head of Innovation hos Paxster AS

Fra intervjuet i Parcel and Postal Technology International oppsummeres her de 10 budene for en vellykket implementering av elektriske kjøretøy (EV):

  • Miljømessige og økonomiske mål kan nås samtidig, dersom implementeringen gjøres riktig.
  • Ikke begrens deg til en 1:1-erstatning av eksisterende ruter eller kjøretøy. Tilpass rutene for å gjøre dem bedre egnet.
  • Se etter kreative måter å utvide rekkevidden på, for eksempel ved å bruke hurtigladere i lunsjpausen.
  • Husk at de fleste produsenters oppgitte spesifikasjoner gjerne er optimistiske, spesielt på svært varme eller kalde dager (når batteriet fungerer dårligst eller er mest belastet, eller når varmeapparat eller klimaanlegg går for fullt).
  • I starten vil mange sjåfører oppleve såkalt «rekkeviddeangst» og kan komme tilbake uten å fullføre ruten i frykt for å gå tom for strøm. La dem kjøre hele ruten. Hvis den er riktig planlagt og kjørt, vil det gå fint. Hvis ikke, må ruten justeres og/eller sjåføren få opplæring.
  • Motiver ansatte til å kjøre effektivt, rekkevidden påvirkes i stor grad av kjørestil. El-kjøretøy er ofte lettere og oppfører seg annerledes enn bilene de erstatter, så føreropplæring og engasjement er viktig.
  • Du må ha et godt (lokalt) servicetilbud på plass for vedlikehold av elektriske kjøretøy.
  • Du må ha planlagt og installert egnede og varierte ladefasiliteter på forhånd. Disse kan være kostbare å sette opp, og bør derfor inngå i vurderingen av kjøretøyets totale eierkostnad (TCO).
  • Elektriske kjøretøy lager mindre støy, og derfor bør sjåførene være ekstra oppmerksomme under kjøring, spesielt i boligområder. Noen el-kjøretøy er utstyrt med kunstig motorlyd for å håndtere dette.
  • Når førerne først kommer forbi den innledende skepsisen mot elektriske kjøretøy, blir de ofte det foretrukne valget. El-kjøretøy er som regel enklere og mer behagelige å kjøre. I tillegg spiller det en viktig rolle for kundene, media og allmennheten sett fra et samfunnsansvarlig perspektiv.

Vil du også jobbe smartere – og samtidig redusere utslipp og støy?