For flåter

Post- og pakkelevering: Hva kan vi lære av de beste?


18. mars 2025

Det er grunn til å tro at de som driver med post- og pakkelevering trenger ulike verktøy i verktøykassen, eller for å si det på en annen måte, ulike kjøretøy i flåten. Med en optimal verktøykasse kan produktiviteten økes med opptil 25 %, samtidig som det bidrar til økt medarbeidertilfredshet, redusert utslipp og gir et konkurransefortrinn i det stadig voksende pakkemarkedet.

Det er lett å skille mellom en hammer og en skrutrekker. Men hvordan bør post- og distribusjonsselskaper skille mellom sine verktøy? Her er noen vanlige inndelinger vi har sett gjennom årene:

  • Kjøretøykategorier (sykkel, trehjuling, firehjuling, varebil, lastebil)
  • Volum (lite, middels, stort)
  • Godkjennings- eller førerkortklasser (L3, L4, L5, L6, L7, N1 osv.)

Selv om det ofte finnes gode grunner til å bruke slike kriterier, sier de lite om verktøyets egentlige formål. Igjen kan vi trekke parallellen til snekkeren: Når han fyller verktøykassen sin, kjøper han ikke verktøy kun basert på størrelse – han må også tenke på hva verktøyet skal brukes til. Det samme gjelder for post- og distribusjonsselskaper. En vanlig måte å skille mellom verktøyene på i denne sammenhengen er:

  • Verktøy for transport
  • Verktøy for levering

Transporterer jeg – eller leverer jeg?

Dette er et viktig og grunnleggende spørsmål. For å velge riktig verktøy må du først definere hva du faktisk gjør. Og det burde ikke være spesielt vanskelig. Hvis du ennå ikke har lest om Posten Norges strategi, anbefaler vi at du leser den her..

Men alt i alt er det ganske enkelt. Noen leveringsruter kjennetegnes av mange stopp og kort kjørelengde, mens andre har færre stopp, men til gjengjeld mange kilometer på veien.

Hvis du har kort avstand mellom stoppene, vil arbeidsdagen din være preget av hyppige stopp og mange inn- og utstigninger, og kategorisert som levering, og sjåføren bør ha verktøy som gjør det mulig å levere med høy produktivitet.

Hvis du har lengre avstand mellom stoppene (for eksempel levering i distrikt), driver du i hovedsak med transportog da er det mest hensiktsmessig å bruke et transportverktøy.

Transportverktøy

Transportkjøretøy er vanligvis ikke designet for utformet for det svært repeterende leveringsmønsteret som ofte finnes i by- og tettstedsruter.

I denne kategorien finner vi gjerne varebiler eller varebillignende alternativer med høyere lastekapasitet og større fysisk fotavtrykk. Kjøretøyene har ofte en mer tradisjonell utforming, med lukket førerrom, standard sete- og dashbordoppsett, samt vanlig lasterom på 2 til 5 m³ bak.

Ifølge Buyacar.co.uk blir moderne varebiler og varebillignende alternativer i økende grad tilgjengelige som helelektriske modeller. Dette gjør dem godt egnet til å bidra til utslippskutt – også på enkelte av de rutene i posttjenesten som er mer utenfor byområder.

Deres design og spesifikasjoner gjør dem suverene til å frakte både folk og varer komfortabelt over lengre avstander med færre stopp.

Ideelt egnet for:

Leveringskjøretøy

På et overordnet nivå er hovedforskjellen at verktøyene i denne kategorien utfører hyppige leveranser betydelig raskere enn transportverktøy, fordi de er utviklet med leveringsflyt og prosesskrav i fokus fra starten av.

Og siden de er bygget for leveranser – ikke transport – skal de også gi optimal ergonomisk støtte og redusere unødvendige bevegelser og tidsbruk for føreren.

Ruter med hyppige leveranser gjennomføres ofte i by- eller tettstedsområder, hvor tettheten av husstander er høyere enn i distriktene. For å spare tid per stopp har kjøretøyene derfor gjerne et mindre fotavtrykk, slik at de lettere kan manøvrere enn større varebiler. Et kjøretøy med lite fotavtrykk gir følgende fordeler:

  • De kan ta svært smale U-svinger der en varebil eller et varebillignende alternativ vanligvis må rygge eller parkere lenger unna leveringspunktet.
  • De kan ofte benytte snarveier som ikke er tilgjengelige for varebiler.
  • De kan ofte manøvrere rundt veisperringer eller andre hindringer langs ruten.
  • Deres mindre størrelse og vennlige utseende bidrar til økt aksept i befolkningen.
  • De kan som regel parkere på trange steder og komme nærmere leveringspunktet.

Størrelsen gjør at de ofte omtales som «mikro», og siden de er spesialdesignet for logistikk, kategoriseres de gjerne som mikrologistikk-kjøretøy – eller oftere kalt MLEV-er, dersom de er helelektriske (slik de bør være i dag).

Fordelene sammenlignet med vanlige kjøretøy handler ikke bare om at det er lite og miljøvennlig, men først og fremst om hvor godt det passer til selve leveringsjobben. Et godt designet MLEV bør gi disse fordelene:

  • Økt tilfredshet blant ansatte
  • Bedre aksept blant folk flest
  • Redusert utslipp av CO₂
  • Utføre kjerneoppgaver 15–30 % mer effektivt enn transportalternativer, inkludert lasting.
  • Redusere sykefraværet betraktelig
  • Øke den totale kapasiteten i distribusjonsnettet, for eksempel ved å legge til rette for innhentingstjenester.
  • Reduserte investeringskostnader i infrastruktur sammenlignet med tradisjonelle elkjøretøy.

Hvis du vil vite mer om detaljene som gjør MLEV-er ideelle for postlevering i sisteleddsdistribusjon, har vi gått nærmere inn på dette her.  

Lurt å ikke forveksle

Analogier kan være en kraftfull måte å illustrere poenger på. Tenk på jagerfly: De er svært effektive i kamp, og blir derfor etterfylt med drivstoff i lufta av et tankfly. Hvert fly har sin spesifikke oppgave, og de er ikke ombyttbare – med god grunn. På samme måte er noen kjøretøy best egnet til transport, mens andre er mest effektive når de brukes til leveranser.

Mange posttjenester er usikre på MLEV-er i by- og tettstedsruter på grunn av deres fysiske størrelse og lastekapasitet. Å velge MLEV-er går litt imot den «trygge veien» som tradisjonelle varebiler eller bil-lignende alternativer med større kapasitet representerer. Men i realiteten bør post- og pakketjenester vurdere å tenke nytt rundt leveringsstrategien – slik snekkere har gjort. For selv om du må fylle på spiker i spikerpistolen flere ganger om dagen, sparer du likevel mye tid totalt sett.

Så hva har vi lært fra de beste?Det handler i bunn og grunn om å la transportverktøy ta seg av transport, og leveringsverktøy ta seg av levering – selv om det betyr at du må bruke 30 minutter på å hente påfyll midt på dagen i høysesong. For når det gjøres riktig, sparer du likevel minst én time sammenlignet med en varebil eller bil-lignende løsning. Og med en god strategi kan man håndtere både høyt volum og variasjoner gjennom året.

Vil du også jobbe smartere – og samtidig redusere utslipp og støy?