Reviews

Test av Paxster Air (tidl. eCompact Air)


25. februar 2025

Skrevet av journalist Odd Arne Ruud - publisert 17. juli 2024 i Sarpsborg Arbeiderblad og Fredrikstad Blad.

Paxster kjøper tilbake postbilene og bygger dem opp igjen til noe som kan minne om en UTV eller ATV. Firehjulingen har en elektrisk rekkevidde på inntil 110 kilometer. Paxster Paxster Air (tidl. eCompact Air) blir produsert i Sarpsborg og vil bli distribuert til store deler av Europa. Foto: Odd Arne Ruud

Du har kanskje lagt merke til dem i ditt eget nabolag?

De små røde elektriske bilene har i mange år levert post og pakker til norske hjem på en miljøvennlig måte.

test av Paxster Air, gjort av Sarpsborg Arbeiderblad

FLERE STORE AKTØRER: Paxster oppsto som et resultat av et langsiktig samarbeid med Posten Norge. I dag brukes Paxster også av store flåtekunder som New Zealand Post og Amedia Distribusjon med konseptet HeltHjem. I tillegg brukes Paxster også av kjente internasjonale merkenavn som DHL og DPD. Foto: Odd Arne Ruud

Fabrikken på Kampenes i Sarpsborg har produsert over 4.000 kjøretøy de siste 12 årene.

Alternativ til ATV

Paxster har nå lansert Paxster Air (tidl. eCompact Air), en helelektrisk firehjuling som er veldig lik en helt vanlig ATV eller UTV.

Paxster tar seg greit fram på grus, gress og skogsstier. Til de røffere oppgavene i skogbruk og landbruk bør du vurdere en ATV med større trekkraft og drift på alle fire hjulene. Foto: Odd Arne Ruud

Dette er ikke et kjøretøy til bruk i krevende terreng, men et alternativ til deg som ønsker å komme deg rundt på en miljøvennlig måte på din arbeidsplass eller i dine nærområder. Skal du kjøre skikkelig "off-road" er ikke Paxster egnet, da bør du vurdere en tradisjonell ATV med firehjulstrekk og bensinmotor.

Paxster er et arbeidsredskap

Lasteplanet har en nyttelast på 240 kilo, toppfarten er opptil 60 km/t og kjøretøyet har en rekkevidde på inntil 110 kilometer.

paxster air lasteplan

På lasteplanet har du god plass til verktøy og annet utstyr. Har du behov for mer plass kan du hekte på en tilhenger. Foto: Odd Arne Ruud

Målgruppen er typisk vaktmestere, industriområder og andre steder hvor det jobbes over store områder.

Det er mulighet til å installere en 3000 watt inverter, noe som gjør at man kan forsyne 220 volts verktøy og utstyr med strøm direkte fra kjøretøyet.

strømuttak rett fra kjøretøyet paxster air

Her har du strøm til løvblåser, kantklipper eller et sveiseapparat om det skulle være behov for det. Foto: Paxster

En Paxster er lydløs og stillegående

Paxster Paxster Air (tidl. eCompact Air) er nesten lydløs og kan være et fornuftig valg for dem som jobber i områder der det ikke bør være så mye støy, eksempelvis kirkegårder, campingplasser, festivaler og ridesenter. Det eneste du hører er lyden av dekkene mot grusen.

Med multifester foran og bak er det mulig å koble på både tilhenger og brøyteskjær. Ellers av ekstrautstyr kan du få varme i håndtakene og vinsj.

paxster air fra siden

I tradisjonelle ATVer er det sal som du må klatre over, men med Paxster kommer du deg smidig av og på setet. Foto: Odd Arne Ruud

Slipp trafikken forbi

Den åpne Paxsteren er morsom å kjøre. Du kjenner vinden og føler deg tett på naturen. Firehjulingen har godt veigrep på asfalten. Hastigheten er ikke all verden, utgaven vi kjørte hadde en toppfart på 45 km/t. Det er greit å tenke på at du kan være en sinke for øvrige trafikanter. På lengre turer kan det være lurt å slippe forbi annen trafikk.

Paxsteren har en helelektrisk motor uten gir, den er veldig lett å kjøre. Skal du rygge må du holde en liten hendel på styret inne.

paxster air dashboard

Rekkevidden på prøvekjørt modell var oppgitt til 80 kilometer. Fra Kampenes til Østfoldhallen kunne du ikke se noe utslag på måleren. Foto: Odd Arne Ruud

Fornuftig gjenbruk

For noen år siden starter Paxster med det de kaller 2ndDrive. Dette er gjenbrukte kjøretøy. I korte trekk betyr det at de kjøper tilbake postbiler som har vært i bruk fire til seks år og totalrenoverer dem før de selges på nytt. En fullspekket ny eCompakt Air har en startpris på 179.500 kroner. Som 2ndDrive er den tilgjengelig fra 105.000 kroner. Som privatperson kan du også søke om Enovastøtte opplyser Paxster på sine nettsider.