For flåter
For postansatte er det avgjørende å ha et effektivt, komfortabelt og trygt kjøretøy. Kjøretøyet deres skal ikke bare være et transportmiddel, men også et godt verktøy i hverdagen. Men hvordan fungerer egentlig et åpent kjøretøy under alle slags værforhold? La oss avlive noen myter.
Skepsis som ble til entusiasme
Da Posten Norge ønsket å teste åpne mikrolettkjøretøy for postdistribusjon, møtte de først delte meninger – mange var skeptiske og trodde ikke det var riktig vei å gå. Etter en godt planlagt og vellykket implementering ønsker førerne nå ikke å bytte tilbake til varebiler.
Hva er de negative helseeffektene av store temperatursvingninger?
«Temperatursvingninger setter en enorm belastning på kroppen, da de indre systemene hele tiden jobber for å opprettholde en stabil kjernetemperatur. Man kan lett bli sliten fordi kroppen jobber hardere enn nødvendig, og over tid øker dette sjansen for å bli syk, siden immunforsvaret blir mer sårbart for uønskede bakterier eller virus,» sier Andreas Pohl-Larsen, produktsjef for arbeidsklær hos Helly Hansen.

Andreas Pohl-Larsen, produktsjef arbeidsklær hos Helly Hansen. Foto: Helly Hansen
Han forklarer også at en annen effekt temperatursvingninger har, er at man kan bli svett og ukomfortabel. Hvis du sitter i en varm bil og går ut i temperaturer under null, vil kroppen starte oppvarmingsprosessen. Når du går tilbake til bilen igjen, vil kroppen ikke klare å tilpasse seg temperaturendringen like raskt, og du kan ende opp med å bli overopphetet og svett. Når du så går ut av kjøretøyet igjen, er klærne og kroppen våte, og du kjøles ned enda raskere – denne syklusen fortsetter gjennom hele dagen.
"At kjøretøyet er åpent, gjør at jeg sparer mye tid."
Essi Kokkonen jobber med postdistribusjon hver dag og elsker jobben sin hos Posten Norge! Det at det er veldig lett å hoppe inn og ut på begge sider, gjør at hun sparer mye tid sammenlignet med å komme seg inn og ut av en bil. Dette er en av hovedgrunnene til at hun trives så godt med kjøretøyet sitt. Hun er tydelig: «Paxsteren har blitt min beste venn,» sier hun.

Essi (til høyre) og hennes finske kollega Jasmin.
4 grunner til at værforhold ikke er et problem innen last-mile
Det finnes noen myter om å kjøre åpne kjøretøy under ulike værforhold, men det er også stor entusiasme for åpne kjøretøy i leveringsbransjen. Dette skyldes sannsynligvis følgende fire faktorer:
- Varme i frontruten – betyr ingen snø eller is på vinduene.
- Oppvarmede håndtak – gir varme hender selv under de kaldeste vinterdagene.
- Komfortabelt setetrekk i 100 % ull for kalde dager
- Vindavvisere som leder vinden bort fra førerhuset.

Setetrekk i 100 % ull holder deg varm selv på de kaldeste dagene.
«Mange av sjåførene våre er ute lenge før snøscooterne kommer, eller mens snøen faller, og alle er enige om at kjøreegenskapene til kjøretøyene er utmerkede gjennom vinteren.»
Marianne Romsdal, Distribusjonsleder i Posten Norge
Hvordan bør du kle deg når du kjører et åpent kjøretøy?
I en yrkesgruppe der du går inn og ut av bilen mange ganger om dagen, er det viktig å kle seg etter været. En fordel med åpne kjøretøy er at du har en stabil temperatur hele dagen, og slipper å veksle mellom en oppvarmet bil og iskald vinterluft flere ganger daglig. Eller motsatt, mellom 30 graders varme ute og en aircondition-kjøretøy. Hos Posten Norge falt sykefraværet med over 15 % etter at de gikk over til å bruke åpne kjøretøy. Dette skyldes delvis færre temperatursvingninger. Pohl-Larsen er ikke overrasket: «Stabile temperaturer gjør at kroppen jobber mindre, og arbeiderne blir mindre slitne."
Pohl-Larsen fortsetter: «Klær er viktigere enn mange tror. Vi ser mange som har svært tekniske ytterlag, men som bruker bomulls-T-skjorte under. De føler ofte at de blir våte og tror dette kommer utenfra. Men fuktigheten de opplever inni jakken, skyldes at kroppen svetter og blir overopphetet.»
8 tips til postbud om hvordan man kler seg i et åpent kjøretøy