For flåter

Hva kjennetegner et bra distribusjonskjøretøy?


18. mars 2025

Erfaringer fra flere ledende posttjenester som har tatt i bruk mindre elektriske kjøretøy (MLEV), viser produktivitetsforbedringer på mellom 15 % og 25 %. Dette skyldes at enkelte av disse kjøretøyene er spesialutviklet for oppgaven og gir optimal støtte til arbeidsflyt, ergonomi og budets behov. De kjennetegnes ofte av et kompakt design og åpen dør-løsning. Økt produktivitet oppnås imidlertid ikke gjennom en enkel 1:1-erstatning – det krever at posttjenesten har flere verktøy i verktøykassen.

 

Her er noen viktige egenskaper ved mindre elektriske distribusjonskjøretøy:

  • Sete- og gulvløsningen er utformet for å gjøre hundrevis av inn- og utstigninger daglig så raske og enkle som mulig. Et smalt gulv og salsete gir bedre ergonomi og bidrar til en mer effektiv arbeidsflyt.
  • Mulighet for rask og ergonomisk levering uten å måtte forlate setet. Ideelt sett bør man kunne levere på begge sider av veien.
  • Et åpent kjøretøy gjør det lettere å komme inn og ut uten belastning og sparer tid ved hvert stopp. Det kan også bidra til mindre sykefravær om vinteren, siden man vil ha en stabil temperatur gjennom hele arbeidsdagen.
  • Hele lasterommet kan nås utenfra, og dørene kan åpnes med én hånd eller albuen. Løftehøyden er ergonomisk riktig.
  • Lasten er plassert slik at sjåføren enkelt når dem fra setet, for å spare tid og unødvendige bevegelser.
  • Fire hjul gir bedre sikkerhet for føreren, med lavt tyngdepunkt for økt stabilitet.
  • Batteri og ladesystem er tilpasset postlevering, med lave investeringskostnader.
  • Helautomatisk parkeringsbrems gjør det enkelt å komme inn og ut, og gir høy sikkerhet ved hyppige stopp og start. Gjerne koblet til setet for ekstra trygghet.
  • Effektstyring er optimalisert for rask akselerasjon og energieffektiv kjøring.
  • Trykkfølsomt regenerativt bremsesystem reduserer slitasje og sparer energi.
  • God ytelse under alle værforhold.

Forvent mer av teknologien

Distribusjonsselskaper bør forlange mer av digitale løsninger

Distribusjonsselskaper bør forlange mer av digitale løsninger

De fleste moderne kjøretøy i dag bør tilby grunnleggende tilkoblingstjenester. Men utover funksjoner som å åpne og lukke dører eller stille inn forvarming, gir disse løsningene ofte begrenset verdi for post- og distribusjonsselskaper. Det finnes mange tredjepartsløsninger for flåtestyring, men disse har som regel kun tilgang til et begrenset antall signaler og sensorer i kjøretøyet. Resultatet er derfor begrenset funksjonalitet.

Den raske teknologiske utviklingen bør få post- og distribusjonsselskaper til å forvente mer av sine leverandører – og kreve tilgang til flåtestyringssystemer som gir reell verdi, både for ledere og sjåfører.

Eksempler på hva post- og distribusjonsselskaper bør forvente fra sine leverandører:

  • Mulighet for å sette opp en rollebasert struktur med administratorer, terminalledere og sjåfører i leverandørens system.
  • Mulighet for at sjåfører enkelt kan bytte kjøretøy, i tråd med GDPR-regelverket.
  • Mulighet for å sende pushvarsler om viktige hendelser, for eksempel hvis et kjøretøy ikke settes til lading før arbeidsdagens slutt.
  • Tilgang til serviceinformasjon via kjøretøyets diagnose­system, og mulighet for samordning med lokale servicepartnere.
  • Overføre faktiske kjøreruter til ruteplanleggingssystemet for å forenkle den viktige prosessen med å justere og optimalisere rutene.
  • Enkel tilgang til sanntidsdata fra kjøretøyene, med mulighet for å bruke dataene i andre systemer (f.eks. sporing av pakker) via åpne API-er.
  • Utføre daglige, ukentlige og månedlige kjøretøykontroller (for sjåfører).
  • Mulighet for å sette opp geo-fencing med redusert hastighet eller andre tilpassede kjøretøyfunksjoner innenfor definerte geografiske områder.
  • Tilgang til alle signaler fra kjøretøyet, inkludert tradisjonelle flåtedata, for å kunne lage mer presise og relevante varsler.
  • Mulighet for å installere systemet også på andre kjøretøy i flåten.

 

Et godt designet kjøretøy bør gi følgende fordeler:

paxster delivers post directly from the vehicle

 

  • Mer fornøyde ansatte
  • Økt aksept i lokalsamfunnet
  • Lavere totalkostnad (TCO) sammenlignet med andre transportalternativer
  • Redusert CO₂-utslipp
  • Utføre kjerneoppgavene 15–25 % mer effektivt enn andre transportalternativer, inkludert lasting.
  • Redusere sykefraværet betraktelig
  • Øke den totale kapasiteten i distribusjonsnettet, for eksempel ved å legge til rette for innhentingstjenester.
  • Reduserte investeringskostnader i infrastruktur sammenlignet med tradisjonelle elkjøretøy.

Vil du også jobbe smartere – og samtidig redusere utslipp og støy?