For flåter

Hvorfor ergonomi er viktig i last-mile delivery


26. juni 2025

Når du i løpet av arbeidsdagen går inn og ut av kjøretøyet hundrevis av ganger, tærer det på kroppen. I denne artikkelen ser vi nærmere på hvorfor ergonomi er avgjørende for last-mile-sjåfører – og vi har snakket med en fysioterapeut om hvordan bedre kjøretøydesign kan forebygge belastning og skader.  

 

ergonomi last mile delivery

Riktig løftehøyde er avgjørende når man løfter hundrevis av ganger om dagen.

 

Bedre ergonomi, friskere ansatte

Øyvind Henriksveen, Fysioterapeut hos NEMUS forklarer: «Ergonomi er viktig for alle yrkesgrupper. Postarbeidere er spesielt utsatt på grunn av det repeterende arbeidet og den lange tiden de tilbringer i samme stilling, noe som gir kroppen liten mulighet til avlastning. Det er ikke alltid lett å kjenne igjen kroppens signaler når den forsøker å si at det er på tide å strekke seg. Som postarbeider må du holde deg i bevegelse for å unngå belastningsskader over tid, som følge av ensidige bevegelser og statiske arbeidsstillinger.»

 

Ergonomics in last mile paxster


Øyvind Henriksveen, Fysioterapeut hos NEMUS

 

Skal du velge nytt kjøretøy for last-mile-leveranser? Husk å sjekke dette:

  • The loading and unloading access is smooth and user-friendly, positioned at an optimal height between 24" and 62" above the standing surface.
  • Produktene er plassert nær – innen 40 cm fra føreren.
  • At føreren slipper å klatre, bøye seg eller strekke seg under leveringen.
  • Føreren kan enkelt hoppe inn og ut av kjøretøyet – noe som sparer tid og skåner helsen.
  • Føreren har optimal sittekomfort og justerbart sete.

 

Ergonomiske fordeler med et åpent kjøretøy

Ifølge Henriksveen bidrar åpne kjøretøy til å redusere belastningen på ledd, muskler og bløtvev som følge av gjentakende bevegelser og statiske arbeidsstillinger – vanlige risikofaktorer for belastningsskader over tid. "I et åpent kjøretøy kan du ikke hvile armen på vinduskarmen. Det kan føles behagelig der og da, men over tid kan det føre til plager i nakke og skuldre", forklarer han.  

 

paxster sit and deliver ergonomics

Et åpent kjøretøy lar deg levere direkte fra setet – langt mindre belastende enn å gå ut og inn av en bil hundrevis av ganger om dagen.

 

Hvordan overgang til åpent kjøretøy kan redusere sykefravær

Posten Norge reduserte sykefraværet med 15 % etter at de gikk over til åpne kjøretøy i sin last-mile-distribusjon. Vi spurte fysioterapeuten hvordan dette kunne skje: "Åpne kjøretøy reduserer sannsynligheten for at føreren blir sittende stille i samme posisjon over lengre tid, og samtidig unngås mange repeterende bevegelser – som å åpne og lukke dører. De gjør det mulig å jobbe i stillinger der kroppen er sterk, for eksempel ved å stå og løfte pakker og post foran seg. Justerbare seter og det å kunne sitte godt tilbake i setet, bidrar til å redusere unødvendig spenning i muskulatur og bindevev – noe som forebygger smerter i korsrygg, nakke og skuldre."

"Derfor elsker jeg mitt åpne kjøretøy"

May-Britt Christiansen kjører sin Paxster hver dag for å levere post og pakker til innbyggerne. "Paxsteren er det beste kjøretøyet vi noen gang har hatt i Posten Norge. Den fungerer utmerket i den kalde, norske vinteren, er lett å manøvrere – selv på vinterføre – og jeg elsker de varme håndtakene." May-Britt setter også stor pris på hvor enkelt det er å hoppe raskt inn og ut av kjøretøyet. 

 

"Jeg liker veldig godt at jeg kan oppbevare post og pakker foran"

May-Britt Christiansen, Paxster-sjåfør

 

 

postie drives paxster happy with open vehicle

May-Britt Christiansen elsker sitt åpne kjøretøy!

Ergonomi og føreropplevelse i fokus

Da vi utviklet Paxsteren, samarbeidet vi tett med Posten Norge for å skape en løsning med ergonomi og føreropplevelse i fokus. Kjøretøyet er designet rundt brukerens behov – slik at sjåføren kan nå de fleste postkassene uten å forlate setet. Der det ikke er mulig, gjør smale og uttrekkbare fotstøtter av- og påstigning enklere. Den høye sitteposisjonen reduserer også den fysiske belastningen ved gjentatt inn- og utstigning gjennom arbeidsdagen. Siden Posten Norge tok i bruk åpne kjøretøy som Paxster, har de rapportert reduksjon i både sykefravær og leveringstid.

4 tips om ergonomi for deg som jobber med levering:

  1. Sitt godt i setet, med avslappet nakke og armene hvilende, og med tomlene vendt utover.
  2. Forsøk å sitte med hoftene godt plassert inn mot seteryggen.
  3. Hvis du må løfte, bøy i beina og prøv å få knærne over tærne. Hold ryggen så rett som mulig, og plasser kroppen bak det du skal løfte.
  4. Husk å strekke lett ut i løpet av arbeidsdagen – det skal ikke mange repetisjoner til før du merker effekten.

Vil du også jobbe smartere – og samtidig redusere utslipp og støy?