Nyheter

Made in Norway – Vårt løfte om norsk opphav og fremtidig norsk verdiskaping


25. februar 2025

Med Made in Norway-merket viser vi tydelig vårt norske opphav. Merket er et offisielt norsk opphavsmerke som signaliserer ansvarlighet og bærekraft, med et ønske om å styrke vår posisjon i det globale markedet.

Paxster var ett av de første selskapene som ble kvalifisert for "Made in Norway"

Paxster var blant de første norske selskapene som ble kvalifisert til å bruke det offisielle opprinnelsesmerket, Made in Norway. Sammen med 21 andre norske selskaper var vi en betydelig bidragsyter til utviklingen av merket. Dette initiativet, drevet av næringslivet, har som mål å fremme norsk verdiskaping både nasjonalt og internasjonalt.

det offisielle opphavsmerket made in norway

Hva er Made in Norway?

Det er en offisiell merking som bekrefter at et produkt eller en løsning hovedsakelig er utviklet eller produsert i Norge, og understreker norsk fremragende innovasjon, ansvarlighet og kvalitet.

Fakta om Made in Norway:

  • Et beskyttet varemerke som styrker norske produkter globalt.
  • En del av initiativet "Hele Norge Eksporterer", igangsatt av regjeringen for å øke Norges internasjonale konkurranseevne, og forvaltet av Innovasjon Norge
  • Støtter jobbskaping, bærekraftig vekst og økt eksport.

Made in Norway er Norges offisielle opphavsmerke, utviklet for markedsføring av produkter og løsninger med norsk opphav. Merket skal bidra til å styrke posisjonen til norske produkter og løsninger både i det nasjonale og internasjonale markedet.

Denne merkeordningen er en del av regjeringens reform "Hele Norge eksporterer", med mål om å øke Norges konkurransekraft globalt. Innovasjon Norge forvalter opphavsmerket og sikrer opprettholdelse av kriterier knyttet til produkter og løsningers opphav, ansvarlighet og bærekraft.

paxster mottok made in norway opphavsmerket

Det var en ære å motta beviset på at vi er blant de første til å bli kvalifisert for Made in Norway, av Håkon Haugli, Administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Norske bedrifter er kjent for å prioritere ansvarlighet, høy kvalitet og bærekraft. Ved å bruke Made in Norway-merket på kvalifiserte produkter eller løsninger, kan bedrifter dra nytte av disse positive assosiasjonene. Å fremheve produktenes opphav kan ha en differensierende effekt og styrke merkevaren. I mange markeder gir det betydelig verdi å være tydelig knyttet til Norge, og opphavsmerket er et godt verktøy for å oppnå dette. Ved å bygge en felles merkevare, der norske bedrifter bruker det samme opphavsmerket, bidrar vi sammen til å styrke Norges posisjon og fremme norske produkter globalt.

Vi er stolte ikke bare over å delta i denne kampanjen, men også over å være med på å lede an for å øke internasjonal konkurranseevne for norske produkter.