De vanligste antagelsene

"Jeg tror ikke betjentene ønsker å skifte fra bil til Paxster"

Endringsvegring er ikke et nytt fenomen, og spesielt ikke der endringen oppfattes som noe negativt. Mange bedrifter ønsker å nyttiggjøre seg av fordelene med Paxster, men sliter med intern motstand fra sjåførene som skal bruke dem. Dette skal vi respektere, samtidig som det ikke bør være ensbetydende med at endringen ikke skal skje. 

Paxster AS markedsfører kjøretøyet utelukkende til bruksområder der kjøretøyets design er i tråd med arbeidsflyten til sjåføren. Det betyr at kjøretøyet ikke bare er en “persontransporter”, men først og fremst et verktøy i arbeidet. 

Vår erfaring i omtrent alle tilfeller er at sjåførene først oppdager dette etter noen uker. Og hva skjer da? 

Da vil ingen tilbake til bil. Det er til og med vanskelig å frigjøre kjøretøyet for service en gang i året. Men det krever en motivert og overbevist leder i starten. Det er her du kommer inn! Og husk at vi gjerne hjelper deg med våre erfaringer i prosessen. 

"Det ser veldig kaldt ut. Dette kan umulig fungere på vinteren"

Dette hører vi ganske ofte, og svaret på dette er “jo, det fungerer faktisk ganske bra“. 

I et yrke hvor man er ut- og inn av kjøretøyet hele dagen er det viktig å kle seg etter forholdene. Med rett bekledning holder man varmen og unngår de store temperatursvigningene mellom en glovarm bil og iskald uteluft. Posten har sett på dette, og sykefraværet falt med over 15% når de skiftet til Paxster, dels grunnet dette. 

Vi har også en del utstyr som er elsket i kjøligere strøk:

  • Oppvarmet frontrute – Ikke tenk på is og snø. 
  • Oppvarmede håndtak
  • Saltrekk i 100% ull
  • Vindavvisere som leder fartsvinden vekk fra kabinen. 

"Med 60km/t toppfart vil den gå for sakte for oss"

Paxster sine kjøretøy er først og fremst designet for bruk i by- og nærområder, hvor fartsgrensene sjelden er over 60km/t. Ettersom kjøretøyene er relativt “kvikke” i aksellerasjonen, opplever de fleste av våre kunder at de henger svært godt med i trafikken. 

Vi har gjort flere tester hvor en Paxster og en bil skal kjøre samme strekning mellom Sarpsborg og Fredrikstad, innenfor fartsgrensene på strekningen. Hver gang ankommer Paxsteren først. Dette stemmer godt med de tilbakemeldingene vi får fra våre kunder. 

Paxster AS har p.t. produsert og levert over 2000 kjøretøy, hvor majoriteten har en maks hastighet på 45km/t. Selv dette vil i de fleste tilfeller være tilstrekkelig i by- og nærområder. 

Er du i tvil på om dette holder er du velkommen til å prøvekjøre og teste selv. 

"Den har bare ett sete, det er ikke nok"

Vi kunne designet kjøretøyet med flere seter, men vi mener uansett at som verktøy er det optimalt med ett sete hvor man kan gå raskt ut/inn på to sider. 

I pandemi-tider opplever vi økt etterspørsel, da mange selskaper nå endrer policy for å unngå at kollegaer samles inn i samme bil. Da kan det være greit å vite at Paxster befinner seg i en prisklasse som gjør dette hensiktsmessig. 

"Dette er i overkant dyrt for et slikt kjøretøy"

Paxster er designet for 8-12 timers drift, hver dag, året rundt av de mest krevende kundene. Det er en forventning om lave driftskostnader og stor grad av driftsstabilitet. Derfor velger vi komponenter og løsnigner som gir god byggekvalitet. Et eksempel på dette er batteripakken med moderne Lithium Ion batterier. Denne trenger man ikke å skifte i løpet av hele kjøretøyets levetid. 

Så kan man stille seg spørsmålet; “Er egentlig 120-150.000,- for et kjøretøy som erstatter person- eller varebilen så dyrt? Den gjør jo samme jobben, bare bedre.” Så langt vi vet, har Paxster den beste prisen i konkurransen. 

Om du vil velge elektrisk med god rekkevidde, gir Paxster deg svært god verdi for investeringen. En investering som i målestokk er ganske snill. 

Husk at vi også tilbyr restverdi-leasing og billån bedrift. 

"Den kan umulig fungere i norsk klima"

Om du noen gang har lest i kommentarfeltene der Paxster er omtalt, ser dette ut til å være den største usikkerheten til mange som ikke kjenner til kjøretøyet. 

Og i virkeligheten er det helt motsatt. Vi leverer gode vinterdekk med eller uten pigg og høy last over bakakslingen (drift på bakhjul) som medfører at vi får høyt marktrykk og godt veigrep. 

Mange av våre kunder er ute lenge før brøytebilene kommer, eller mens snøen daler ned. Du finner Paxster fra Grønland og Alta, via alpene i Østerrike og helt til sydspissen på New Zealand. Og alle forteller om utmerkede kjøreegenskaper på vinteren. 

 

"Den ser ikke spesielt stabil ut. Velter den ikke lett?"

Det korte svaret er; “Nei, det gjør den ikke”. I allefall ikke under normal bruk. 

Kjøretøyet har et svært lavt og sentrert tyngdepunkt, som sammen med plasseringen på hjulene gir kjøretøyet svært god stabilitet mot velt. 

Skulle du allikevel klare å få den opp på to hjul vil sikkerhetssystemer umiddelbart kutte all kraft på motoren, slik at at kjøretøyet kommer tilbake. 

For å få innpass hos de store selskapene som Posten Norge, DHL Express, La Poste, New Zealand Post, DPD UK og andre, må kjøretøyet ofte godkjennes av ulike instanser med strengere krav enn det som stilles i typegodkjenningen til slike kjøretøy. Her passerer Paxster med god karakter.